Bł. ks. Józef Kurzawa

Włocławski Słownik Biograficzny, pod red. S. Kunikowski, tom 6, s. 69-71.

(1910-1940), ksiądz, wychowanek Seminarium Duchownego we Włocławku, męczennik, błogosławiony.

 

Urodził się 6 I 1910 r. w Świerczynie, na terenie parafii Brzeziny k. Kalisza. Rodzicami jego byli Jan, leśniczy, oraz Józefa zd. Archańska. Ukończył gimnazjum humanistyczne w Kaliszu w latach 1922-1928. Mimo że nosił się z zamiarem wstąpienia do Seminarium duchownego, po maturze zgłosił się do wojska, gdzie skierowany został do Szkoły Podchorążych w Jarocinie, ukończonej w 1931 r. Tegoż roku wstąpił do Seminarium Duchownego we Włocławku. Pracę dyplomową napisał na temat: „Proces Chrystusa Pana". W czasie studiów działał w różnych organizacjach kleryckich, jak Bratniak, Koło abstynentów, Stowarzyszenie tercjarzy św. Franciszka. W dniu 14 VI 1936 r. został wyświęcony na kapłana, a 1 VIII tr. objął funkcję wikariusza par. Osięciny i prefekta miejscowej szkoły.

Po wybuchu wojny i zajęciu 10 IX 1939 r. Osięcin przez wojsko hitlerowskie, ks. Kurzawa pełnił nadal posługę duszpasterską, mimo restrykcji stosowanych przez władze okupacyjne i wiadomości o egzekucji 8 księży z okolicznych parafii, dokonanej 31 października w pobliskim Piotrkowie, a później po masowych aresztowaniach duchowieństwa w całej diecezji. W lutym 1940 r. stanowisko komendanta policji w Osięcinach objął Johan Pichler, a 17 IV burmistrzem Osięcin został Ernst Daub, znany w Okręgu Saary ze zwalczania duchowieństwa katolickiego.

Pichler i Daub wprowadzili do planów zabójstwa jeszcze Willego Fritza Haacka z pobliskiego Piotrkowa, zasłużonego członka hitlerowskiej partii NSDAP. Krótko po północy, 24 maja, Pichler i Daub obudzili księży, proboszcza i wikariusza, kazali im się ubrać i wyprowadzili z domu. Ks. Kurzawa objął ks. proboszcza i powtórzył: „Ja ciebie, ojcze, nie zostawię", osłaniając sędziwego duchownego przed uderzeniami oprawców. Na początku ulicy (ob. ul. Kościuszki) stał już opel z Haackiem za kierownicą. Księży powieziono w kierunku Witowa. Między Samszycami a Witowem, gdzie w dużym promieniu nie było domów, zatrzymano samochód, kazano im wysiąść, po czym Pichler i Daub strzałami z bliskiej odległości pozbawili ich życia. Ciała zabitych ściągnięto do rowu.

Wiadomość o uprowadzeniu księży poruszyła jeszcze w nocy mieszkańców Osięcin. Poruszeni byli również Żydzi, którzy niezwłocznie, pod kierunkiem rabina, rozpoczęli zbiórkę złota w nadziei wykupienia księży. Ciała zabitych duszpasterzy odnaleziono nad ranem 24 maja. Lekarz sprowadzony, by dokonać oględzin zwłok, mówił, ze ks. Kurzawa miał zmasakrowaną twarz i połamane ręce. Tego samego dnia ciała obydwu duchownych zostały przewiezione do Osięcin wozem konnym i umieszczone w budynku przy miejscowym szpitalu. 

Źródło: Link

Źródło: Link

Następnego dnia na zlecenie prokuratury hitlerowskiej przeprowadzona została sekcja zwłok ofiar, której dokonał dr Kleinofen. Ku zaskoczeniu wiernych, lokalne władze okupacyjne pozwoliły na uroczysty pogrzeb bez ograniczeń. Co więcej, miejscowi żandarmi po zakończeniu liturgii żałobnej w kościele przyszli, by oddać honory wojskowe zamordowanym. W pogrzebie brali udział także Żydzi i miejscowa ludność niemiecka. Sprawcy zbrodni już po trzech dniach zostali aresztowani i skazani na stosunkowo wysoką karę więzienia. Panowało przekonanie, że dochodzenie rozpoczęło na skutek starań niemieckich rodzin, mieszkających od dawna na terenie parafii Osięciny, za którymi ks. Matuszewski ujmował się wobec prób samosądów ze strony Polaków na początku września 1939 r.

W dniach 6, 10 i 11 VI 1940 r. w Sądzie Specjalnym w Inowrocławiu została przeprowadzona przeciwko Pichlerowi i Daubowi rozprawa. W procesie zeznawało 9 świadków- 3 Polaków i 6 Niemców. Odnaleziona w 1993 r. dokumentacja procesowa pozwoliła odsłonić wiele nieznanych do tej pory szczegółów dotyczących zarówno przebiegu procesu, okoliczności zbrodni jak i samych sprawców. Okazało się, że główny sprawca, 44 letni Johan Pichler, był Austriakiem. Pochodził z południowo-zachodniej Austrii, z Mariarein, gdzie urodził się w rodzinie katolickiej. Był żonaty, miał dwójkę dzieci. Po roku 1920 wstąpił do policji. Jako zasłużony członek partii narodowo-socjalistycznej Hitlera, w dowód zasług otrzymał portret Hitlera z własnoręcznym podpisem. Deklarował jawnie swą nienawiść do Kościoła katolickiego, a szczególnie do duchowieństwa. Od 1939 r. był komendantem policji w Bytoniu; za jego sprawą został aresztowany bł. ks. Leon Nowakowski, rozstrzelany wkrótce w Piotrkowie Kujawskim. Drugi ze sprawców, Ernst Daub, miał w czasie dokonania zbrodni 46 lat. Był Niemcem, absolwentem wydziału chemii na Uniwersytecie w Stuttgarcie. W 1930 r. został członkiem partii narodowo-socjalistycznej Hitlera, znanym z bezwzględnego zwalczania Kościoła katolickiego w Saargebiet, przywódca hitlerowskich organizacji młodzieżowych oraz SA, wielokrotnie odznaczany za działalność ideologiczną w partii. Johan Pichler i Ernst Daub jako sprawcy główni otrzymali po 15 lat pozbawienia wolności z utratą na 10 lat praw obywatelskich. Willy Fritz Haack otrzymał karę pieniężną w wysokości 1000 RM (Reichsmark). Charakterystycznym jest specyficzne uzasadnienie wyroku. Okazuje się, że w ocenie hitlerowskiego sądu głównym powodem wydania wysokiego wyroku nie było to, iż oskarżeni zabili dwóch niewinnych ludzi, ale to, że „czynem tym przynieśli szkodę narodowi niemieckiemu, bowiem obydwaj księża byli ludźmi lubianymi i czyn ten mógł przynieść niepokoje wśród ludności". Jak uzasadniono dalej w wyroku, sprawcy, będąc funkcjonariuszami państwowymi, nie przestrzegali ówczesnego prawodawstwa, działali samowolnie, wyłamując się z systemu decydowania w państwie niemieckim. Zabójstwem duchownych dali przeciwnikom politycznym do ręki broń", tzn. argumenty propagandzie antyhitlerowskiej. Grób pomordowanych duchownych, od czasu pogrzebu nazywanych powszechnie „męczennikami", otoczony szczególną troską, stał się miejscem pamięci wiernych. Po zakończeniu wojny na grobie została umieszczona tablica z napisem: „Tu spoczywają kapłani męczennicy. Boże zalicz ich do grona męczenników świętych, a w nas rozpal miłość Boga i Ojczyzny". Sprawę upamiętnienia ofiary duszpasterzy z Osięcin podjął w 1986 r. administrator diecezji, ks. bp Roman Andrzejewski, który zaangażował się w przedstawianie sylwetek księży męczenników przez wzmianki w listach pasterskich i przez informowanie na zgromadzeniach diecezjalnych oraz na forum Konferencji Episkopatu. W dniu 24 V 1987 r., w 47. rocznicę śmierci, odbyła się pierwsza uroczystość o charakterze ogólnodiecezjalnym. W tym dniu zostały poświęcone pamiątkowe tablice umieszczone na miejscu śmierci księży i w kościele. W ramach inauguracji Diecezjalnego Kongresu Eucharystycznego odbyły się w Osięcinach 24 V 1988 r. obchody 48. rocznicy śmierci pomordowanych duchownych, z udziałem biskupów, duchowieństwa diecezji i wiernych. W 1990 r. przy głównym placu Osięcin postawiony został pomnik, wg projektu artysty Jana Martyka z Łodzi, który wyraża ideę kultu Eucharystii i braterstwa kapłańskiego.

Żywe przekonanie o męczeństwie za wiarę ks. Józefa Kurzawy znalazło swoje uwieńczenie w beatyfikacji 13 VI 1999 r., kiedy Jan Paweł II włączył go do katalogu błogosławionych w gronie 108 Męczenników Kościoła w Polsce z czasu II wojny światowej. Nazwisko ks. Kurzawy umieszczone jest na dwóch tablicach we Włocławku upamiętniających duchownych diecezji włocławskiej spośród grona błogosławionych męczenników II wojny światowej jednej w seminarium duchownym, drugiej w katedrze włoclawskiej. Wobec rozwijającego się kultu religijnego bł. Józefa Kurzawy, czczonego razem ze swoim proboszczem, ks. Wincentym Matuszewskim, 22 V 2010 r. bp włocławski Wiesław Mering, ogłosił bł. Józefa Kurzawę wraz z bł. Wincentym Matuszewskim męczennikami Eucharystii i jedności kapłańskiej, wynosząc jednocześnie kościół parafialny, gdzie pełnili posługę. do rangi sanktuarium tychże męczenników za wiarę.

ADW, Akta personalne ks. J. Kurzawy, sygn: pers. 172, Arch. parafii Osięciny; Archiwum Państwowe w Bydgoszczy. Sygn. Sąd specjalny Inowrocław, nr 83; Męczennicy za wiarę 1939-1945. Duchowni i świeccy z ziem polskich, którzy prześladowani przez nazizm hitlerowski dali Chrystusowi ofiarą życia świadectwo miłości, praca zbiorowa pod red. T. Kaczmarka, H. Kietlińskiego, L. Królika, Warszawa 1996; Positio super martyrio Antonii Juliani Nowowiejski episcopi, Henrici Kaczorowski et Aniceti Kopliński sacerdotum, Mariae Annae Biernacka laicae et CIII Sociorum [oprac. T. Kaczmarek], t. 1. Introductio generalis, Roma 1997; t. 2. Disquisitiones de vita, virtutibus, martyrio et fama martyrii, Roma 1997, t. 3-A, 3-B. Summaria de CVII Servis Dei, Roma 1996; Ku beatyfikacji Męczenników. Biuletyn Postulacji procesu beatyfikacyjnego Męczenników Kościoła w Polsce z okresu II wojny, red. T. Kaczmarek, z. 1-7, Włocławek 1998-1999; Cabański Z, Męczennicy Eucharystii i jedności kapłańskiej, Włocławek 2009, Kaczmarek T., Męczennicy za wiarę 1939-1945. Słudzy Boży z diecezji włocławskiej, Warszawa 1997, s. 57-73, Kaczmarek T., Proces zabójców duszpasterzy z Osięcin 6-11 VI 1940. Sprawcy i motywacje, Saeculum Christianum", 2 (1995), nr 1, s. 181-192; Kaczmarek T., Nowowiejski Antonio Giuliano, vescovo; Kaczorowski Enrico e Kopliński Adalberto (Ani- ceto), sacerdoti; Bernacka Marianna, laica e 104 compagni martiri, beati, [w:] Biblioteca Sanctorum, seconda appendice, Roma 2000, kol. 1010-1026; Kaczmarek T., Peloso F, Lights in the darkness 1939-1945, Warszawa 2000; Librowski S., Ofiary zbrodni niemieckiej spośród duchowieństwa diecezji włocławskiej 1939-1945, Włocławek 1947, s. 95; Misztal H., Sprawa beatyfikacji męczenników polskich okresu II wojny światowej, „L'Osservatore Romano" (wyd. pol.), 1997, nr 11, s. 58-61; Muszyński H. bp, Słowo pasterskie Biskupa Włocławskiego z okazji 50 rocznicy męczeńskiej śmierci ka- planów z Osięcin, „Kron. Diec. Włoc", 73 (1960), 124-127; [Wiliński W.R.] ks. W.R. W., Dwudziesta rocznica [śmierci ks. W. Matuszewskiego i ks. J. Kurzawy), „Kron. Diec. Włoc", 43(1960), s. 244-245.

 

Tomasz Kaczmarek